Perfektionisme

Kvinde…
Kræver du for meget af dig selv?

Giv slip 🙂

Forord…
At gøre sig umage er altid godt, men er et problem, når det sker på bekostning af ens egne behov. 
Perfektionister er derfor også mere udsatte for stress, angst og depressioner. 
Hvordan får du så bugt med denne usunde perfektionisme.?

Vi kan være mere eller mindre perfektionistiske, og det giver udslag på forskellige områder af vores liv.
Vi er tit perfektionistiske på områder, der er vigtige for os, fordi det er her, vi kan få anerkendelse fra andre, eller fordi vi ved, at det er her, ingen kan udsætte noget på os.
Det kan fx. være ros fordi du altid sørger for fantastiske middage, eller er meget hjælpsom, også selv om du egentlig ikke orker det. 
Måske du går voldsomt op i, at dit hjem altid er skinnende rent, så andre ikke har noget at udsætte på dig.

Mange er så optagede af at sørge for, at andre har det godt, at de helt glemmer sig selv. 
De stræber efter at være den perfekte hustru, datter, søster, pårørende, veninde eller kollega.
De gør det hele tiden, så godt de kan, og alligevel synes de aldrig, at de gør det godt nok.
Der er så meget, de bør og skal, at tiden og kræfterne aldrig helt slår ikke til.

Hvorfor så alle de krav?…
Perfektionisme kan udspringe fra opvæksten men også den kultur, vi er en del af. 
Når de presser sig selv, handler det typisk om et behov for anerkendelse fra omgivelserne. 
Vi lever i en kultur, hvor vi får anerkendelse for at præstere og vores kultur fremmer ikke ligefrem en følelse af at være værdifuld ved blot at være den, vi er.
Vi skal have det perfekte liv – vi skal være en omsorgsfuld datter for vores gamle plejetrængende forældre, en tiltrækkende partner, gøre flot karriere, omgås masser af veninder og meget mere. 
Når vi så bliver pensioneret, skal vi også leve sunde aktive liv med masser af fritidsinteresser og rejser.

Flinkeskolen…
Mange kvinder af ældre generationer er vokset op med en opdragelse i det, man kaldte “flinkeskolen”. 
Man lærte, at man kun fik anerkendelse, hvis man gjorde, som de voksne sagde, og levede op til deres forventninger.
Det har for mange kvinder ført til leveregler om, at man ikke er værd at elske, hvis ikke man lever op til andres forventninger.
Derfor stilles der skyhøje krav til sig selv om at gøre alt perfekt, så man kan få den anerkendelse. 
Måske har man haft strenge forældre, der stillede høje krav og skældte ud, når man ikke levede op til deres forventninger. 
Det kan også have været mindre udtalt, fx. ved at, man kun fik ros for sine toppræstationer i skolen, eller at man var vidne til, at ens forældre som rollemodeller stillede skyhøje krav til dem selv.

Det er i barndommen, at mange af vores leveregler grundlægges. 
Mange er vi langtfra selv bevidste om men som er blevet til overlevelsesstrategier for at føle sig elsket.
Ud over leveregler som, at man kun er værd at elske, hvis man ikke begår fejl, kan man også have leveregler om, at man er doven, hvis man ikke arbejder hårdt med alt, at man ikke er god nok, hvis andre ikke roser en og dermed kun får ro indeni, når alt er perfekt. 

Kig på følelserne…
Perfektionister får ofte råd om, at de bare skal slappe af, og at de skal lære at yde mindre. 
Men det er lettere sagt end gjort, fordi det handler om følelser.
De vil gøre alt, hvad de kan for at få det godt. 
Det vil sige undgå at mærke ubehagelige følelser som for eksempel skam over ikke at være gode nok.
For at få det godt med sin perfektionisme, så det ikke går ud over ens grænser og udmatter, er det vigtigt at være bevidst om, hvorfor det er så vigtigt, at gøre ting til perfektion.

Hvad er det for følelser, man vil undgå og/eller opnå? 
Hvordan skal man så forholde sig til disse følelser.
Mange er dybt afhængige af andres anerkendelse, fordi eget selvværd måske ikke er så stort. 

Hvad kan du gøre?…
Arbejd med at anerkende dig selv.
Anerkend fx. dig selv for at ville gøre dig umage, for at gå op i, at andre mennesker har det godt.
Der er ikke jo noget forkert i at være perfektionist.
Man skal bare finde en god balance og den finder man ved at arbejde med sig selv.
Ved at lægge mærke til had der sker i en, når man presser sig selv og gør ting, man ikke har lyst til men tager hensyn til sig selv og sine egne behov.

Afstem med omgivelserne. ..
Måske forventer din familie, venner, kolleger osv. slet ikke det, du tror men er i virkeligheden tilfredse med mindre.
Undersøg dine leveregler.
Hvilke overbevisninger har du om dig selv?
Hvor kommer de fra?
Har andre gennem livet sagt noget til dig, som du har taget til dig som din egen sandhed, helt uden at overveje, om det er sandt eller godt for dig?
Sæt spørgsmålstegn til dine leveregler.
Er det sandt, at andre vil tænke dårligt om dig, hvis ikke du yder dit bedste?

Sidst men ikke mindst…
Lav nye leveregler.
Find nogle du foretrækker at leve efter.
Det kan f.eks. være: Jeg er okay, uanset om jeg begår fejl eller ej.
Eller: Jeg er værd at elske, selv om jeg ikke hver dag sørger for, at andre har det godt. 

Tag derimod en dag hvor du…
sætter dig ned
og trækker vejret
imens du lader tiden gå
bare et øjeblik
uden DIG

One Reply to “Perfektionisme”

  1. Der er nogle ting der passer på dig, og nogle ting der passer på mig…
    Godt indlæg, som rigtig mange sikkert kan bruge til noget.

Skriv et svar

Jeg vil besvare kommentarer hurtigst muligt.